.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
"جهانی عاری از خشونت و افراطی گری"
*علی شیرازی
"جهانی عاری از خشونت و افراطی گری"

ظهور وبروز خشونت های فزاینده در جهان امروزی یکی از تهدیدات بزرگی است که صلح وامنیت جهانی را به مخاطره افکنده است بطوریکه در در سالیان اخیر ترویج خشونت گرایی و افراطی گری همچون خشونت فرقه ای وترور منجر به از دست رفتن جان هزاران انسان بی گناه، ویرانی خانه ها و اماکن مذهبی و...نهایتا مهاجرت وسر درگمی میلیونها نفر گردیده است که مصادیق بارز آن را در کشورهایی چون: سوریه، عراق ، لبنان، پاکستان ، یمن، مصر، مالی و...می توان مشاهده نمود.
صرفنظر از رژیم غاصب صهیونیستی که از زمان پیدایش همواره عامل ترور و خشونت در سطح منطقه وجهان بوده واست متاسفانه در جهان اسلام نیز تفکرات افراطی بستری مناسب برای پرورش این افکار فراهم آورده است .همان طوری که می دانیم تعدد مذاهب در دین مبین اسلام موجب تکثر نظریات و دیدگاهها شده است وجهل وتعصب برخی از علما نمایان کژاندیش این فرقه ها منجر به پیدایش افکاری چون : طالبانیسم، سلفی گری ، القاعده، جندا...و... گردیده است وچهره اسلام را در انظار جهانیان مخدوش ومروج خشونت و افراطی گری معرفی نموده است وبه عنوان سلاحی برنده در دست جهان غرب برای پیشبرد سیاست های تجزیه طلبانه وایجاد شکاف در جهان اسلام مورد استفاده قرار گرفته است و صد البته در بسیاری از جاها شروپلیدی این گروهها دامنگیر خودشان نیز گردیده که حادثه 11سپتامبر یکی ازاین نمونه هاست ویا به قول ژان ماری لوپن،بنیانگذار حزب راست افراطی فرانسه : "فرانسه با تسلیحاتی در مالی مواجه است که قبلا در دوره سارکوزی با چتر برای معارضین لیبی فرستاده بود."
اما حقیقت این است که دین اسلام مخالف هرگونه خشونت وکشتار انسان ها می باشد وجز در مقابل دشمنان ستیزه جو ومتجاوز خشونت را روا نمی داند.چراکه در دیدگاه دین اسلام، انسان به عنوان برترین موجود هستی مخلوق خداوند است ورنگ ونژاد مایه برتری انسان ها نیست و فراتر اینکه در منظر این دین، نجات یک انسان به منزله نجات یک جامعه و کشتن یک انسان به مثابه کشتن افراد یک جامعه است.اسلام دین محبت ورحمانیت است و نمود روشن و اعلای این اعتقاد را در عهدنامه حضرت علی (ع)خطاب به مالک اشتر می توان دید آنجا که فرمودند : "ای مالک نسبت به همه انسانها مهربانی کن چون یا برادران دینی تو هستند ویا در خلقت با تو مساوی ویکسان می با شند." پس در مقابل اسلام گرایان افراطی ودروغین باید گفت:
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
براساس این آموزه های اصیل بود که کشور ما که اگرچه خود قربانی خشونت بوده وبسیاری از فرزندان وشخصیت های علمی و مذهبی خود را در این راستا ازدست داده اما همواره در مقابله با این پدیده شوم مقابله نموده است . اخیرا نیز در اقدامی مبتکرانه جناب آقای دکتر روحانی،رئیس جمهور محترم کشورمان در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح" جهان عاری از خشونت وافراطی گری " را ارائه نمودند که بدون داشتن حتی یک مخالف با رای قاطع 190 کشور جهان این قطعنامه به تصویب رسید و بدین وسیله طنین خوش آهنگ شعار اعتدال وتدبیر وخردورزی که برآمده از اراده مردم فهیم وصلح دوست کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری بود از مرزهای کشورمان خارج وجهان شمول گردید و ضمن خنثی نمودن توطئه های دشمنان به جهانیان اثبات نمود که موضع نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره دوری از خشونت وافراطی گری بوده ومردم متمدن ما به گواه تاریخ همیشه خواهان صلح وآرامش بوده وهستند :
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش یک گوهرند
چوعضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
البته آثار مثبت این پیشنهاد زمانی می تواند در عرصه بین المللی نتایج بهتری داشته باشد که در عرصه داخلی در تحقق آن کوشیده وبا محوریت قانون در جهت برقراری اتحاد وانسجام ملی و جلوگیری از ترویج خشونت از سوی برخی از گروههای خودسر گام برداریم.افراط گرایان داخلی ویا همان" کفن پوشان در هنگام سوت وکف و سکوت کنندگان در هنگام رقص و دف وپرتاب کنندگان مهر وجانمازی وهفت تیر کشان خیابانی"باید بدانند که جایی در میان مردم ندارند.چون امروز کشور ما برای پیشبرد آرمان های سترگ امام راحل (ره) و شهیدان گرانقدر واینکه به جهانیان چهره واقعی اسلام راستین ونجات بخش بشر رادر قالب نظام سیاسی جمهوری اسلامی نمایان نماید در درجه اول نیاز به اتحاد وانسجام ملی دارد اتحاد و اتکا به قدرت داخلی که مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود پس از الطاف الهی ازآن بعنوان مهمترین عامل مصونیت و بیمه کشور در مقابل آماج توطئه های دشمنان یاد نمودند. رئیس جمهور محترم کشورمان نیز در جمع هنرمندان بیان داشتند: "دولت درفکر ایجاد آشتی ملی و وحدت ملی است وبه دنبال ترویج میانه روی ومبارزه با خشونت است وبا تمام توان می خواهیم که افراطیون را به انزوا در آوریم." چراکه سیاست خارجی بازتاب وادامه سیاست داخلی است واگر ما نتوانیم در داخل به آشتی واتحاد ملی دست یابیم مطمئنا در عرصه های خارجی نیز حرفی برای گفتن نخواهیم داشت چون رطب خورده منع رطب نتواندکرد وکوری عصاکش کوران نخواهد شد.پس خطاب ما به دوستان غافل داخلی این است:
یک حرف صوفیانه بگویم اجازتست؟ ای نور دیده صلح به از جنگ وداوری
در عر صه خارجی نیز با دیپلماسی واقع بینانه و هوشمندانه باید از رشد افراطی گری در منطقه وجهان جلوگیری نمود. خوشبختانه استراتژی وسیاست های درست دولت تدبیر امید از وقوع حمله آمریکا به سوریه ودرگیری منطقه در جنگ خانمانسوز دیگری جلوگیری نمود ود ربحث هسته ای حقانیت کشورمان در استفاده صلح آمیز ازآن را برای جهانیان ثابت نمود و موجب شد که دشمنان نظام که همواره قدرت منطقه ای ایران را نادیده می گرفتند و به دنبال سیاست " ایران هراسی " در سطح منطقه وجهان بودند خود به توانمندی کشورمان در عرصه های مختلف اذعان نموده و پیشنهاد رئیس جمهورمان را با اکثریت قاطع آرا تصویب کرده و برای حل مشکلات منطقه از ایران در نشست هایی چون کنفرانس ژنو 2 دعوت بعمل آورند .
باالتفات به مراتب مرقوم بمنظور صیانت ازدستاوردهای انقلاب و منافع ملی باید با عقلانیت سیاسی در جهت تحقق هرچه بیشتر این قطعنامه که می تواند در صلح وامنیت جهانی نقش ارزنده ای ایفا نماید هم در عرصه داخلی وهم در عرصه خارجی حمایت نماییم.

*کارشناس ارشد جامعه شناسی و مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 21 دي 1392
بعنوان دانشجوی رشته علوم سیاسی از این مقاله استفاده و بواسطه نگاه واقع بینانه نگارنده لذت بردم از سایت شمال نیوز خواهشمندیم در خصوص موضوعات روز وبین المللی بیشتر مطلب بگذارند.
عباس اقا 21 دي 1392
احسن بسیار جالب و آموزنده است می شود اینگونه مقالها را در دانشگاهها و موئسسات آموزش عالی بعنوان دروس درسی دانشجویان قرارداد .
درود بر جویبار و محققان با صلابتشان
مدانلو 20 دي 1392
با سلام خدمت استاد ارجمند جناب آقای شیرازی ، مطالب مفید و تاثیر گذاری بود
مهرداددهقان 21 دي 1392
افرین جناب اقای شیرازی مطاتلب واقعا عالی بود ÷÷÷مهرداددهقان÷÷÷
نا شناس 22 دي 1392
خیلی جالب بود از سایت شمال نیوز تشکر میکنم .واقعا استاد شیرازی موضوع خوبی را انتخاب و نگاشت امیدوارم شخصیتهایی مانند ایشان با این دیدگاه و تفکر ،بتوانند در لوای پرچم ولایت و همگام با سیاستهای دولت تدبیر و امید زمینه اتحاد و جلوگیری از افراط رادر سطح استان وکشور فراهم نماید. علی اسماعیلی
نا شناس 22 دي 1392
بسيار جالب بود به اميد رفع هرگونه خشونت وافراطي گري داخلي در سايه وفاق ملي
نا شناس 22 دي 1392
خوب بود خدا رو شکر چنین افرادی در استان داریم .ایکاش میدانیستیم شغل نگارنده چیه ......فولادی
نا شناس 21 دي 1392
درود بر شما جناب شيرازي، استفاده كرديم، با آرزوي موفقيت براي حضرتعالي
سيد حامد مطيعي
نا شناس 22 دي 1392
باتشکر از جناب شیرازی که به درستی اشاره داشتند که می بایست داخل کشور را آری از لوس خشونت گرایان افراطی کرد وسپس به جهان پیشنهاد داد. آنچه ازدل برآید لاجرم بر دل نشیند.احد ص
مهدی 22 دي 1392
تحلیل های جامع و جالبی بود انشالله مطالبی دیگری را هم از شما ببینیم
نا شناس 26 دي 1392
از مطالب و نظرات ارزشمند جناب آقای شیرازی بسیار استفاده نمودیم.به امید روزی که سراسر جهان را صلح وآرامش واقعی فرا گیرد. به امیدظهورمنجی بشریت.....
كشاورز 26 دي 1392
دغدغه هاي دوست عزيزم آقاي شيرازي ستودني است. عوامل موثر بر رفتار انساني اعم از فردي يا جمعي متعدد است. سطح آگاهي وسنخ رواني آدمها، محيط زيست آنان، نحوه و كيفيت آموزش و تربيتشان و... در شكل گيري شخصيت موثر است. كساني كه مستعد افراط گري ، خشونت ورزي ، خرافه گرايي ومانند آنند معمولا اشخاصي آسيب ديده اند كه در واكنش به هزار آسيب بدان ورطه ها كشيده مي شوند.مسووليت آسيب زدايي از اينان برعهده ي كساني است كه اراده و تصميمشان بر سلوك ، منش و شخصيت مردم اثر مي گذارد.زمامداران مهمترين مسووليت را در اين زمينه دارند.خانواده ها ،معلمان ، مدرسان دانشگاه و همه ي كساني كه مي توانند نقشي در اين زمينه داشته باشند بايد حداكثر تلاش خود را بكنند تا مردمي معتدل و جامعه اي متعادل بسازند. در اين صورت خود در پناه امن آن جامعه آسود ه خاطر خواهند بود.
مازرونی ریکا 26 دي 1392
از نگارنده محترم متشکرم که مطلب جامع و جالبی را مطرح نمودند ولی ای کاش خودمان در کنار هم عاری از خشونت وافراطی گری باشیم ...
بخصوص مدیران دولت تدبیر و امید در استان مازندران
که انگار انتظار زیادی است از آقایان

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.